Er du også træt af NEM-ID??

Her til morgen prøver jeg igen at komme ind på min bankkonto og får næsten som sædvanligt følgende besked: ”Der er opstået en teknisk fejl. Prøv igen senere. (fejlkode: 507)”
Lidt senere er min bank så venlig at ringe og fortæller, at NEM-ID igen har problemer – det er nu deres net-databaser der har problemer.
Inden da, har jeg selv forsøgt at kontakte NEM ID, men må konstatere, at det er umuligt. At ringe nytter intet og mit forsøg med at bruge ”Chat med NemID-support” fungere heller ikke – selvom jeg trykker på ”Send besked” flere gange sker der intet.
Jeg ved godt, at NemID har haft problemer med den nye opdatering af JAVA for over en uge siden, men at det ikke skulle være løst nu forstår jeg simpelthen ikke.
NemID er et monopol og den ansvarlige myndighed er Center for Digital Signatur under Finansministeriet – hvad har finansministeren tænkt sig at gøre, så vi almindelige borgere kan få adgang til vores konti?

5 responses to “Er du også træt af NEM-ID??

  1. Jeg kan helt og fuldt tilslutte mig Mogens Vads kommentar vedrørende NemID, efter min opfattelse burde man tage navneforandring til KlampID, Det er fuldstændigt uacceptabelt at et så centralt system ikke fungerer i en efterhånden længere periode.
    I øvrigt vil jeg benytte lejligheden til at bemærke at NemID’s hjemmeside er noget af det mest brugerfjendtlige jeg har oplevet på nettet.
    Kan man have et fromt håb om forbedringer??
    Med venlig hilsen
    Knud Olesen, B.Comm.

  2. I tusindevis af mennesker spilder tiden med “svær/ikkefungerende” id.
    Beskrivelsen er 200% korrekt.
    JAVA er nok problemet….men hvem valgte løsningen…finansministeriet.
    Overlad dog disse opgaver til et privat initiativ, hvor man kan sadle om hvis der ikke leveres som forventet

  3. Opdateringen af Java har helt afskåret mig fra netbank, samt offentlige sider. Fik at vide man skulle opdatere Java, og nu lyder regningen på 12.000 kr til indkøb af ny computer. De vil ikke længere lave support på system 10.6.8.

    Kunderne vil de holde skadesløs sagde de. Den allerstørste foragt for folkene bag Nemid. En flok lallende amatører, der holder vores infrastruktur i deres hænder.

    Hvem i alverden er ansvarlig for dette kaos?

  4. Det er uhyggeligt at man (staten) vælger at bygge et så kritisk stykke infrastruktur op omkring et eneste firma.
    Sådan en løsning burde have flere aktører, man som borger kunne vælge imellem. Som det er nu er der ingen konkurrence og dermed incitament til at lave en sikker, stabil og nem løsning. Havde der været flere der tilbød en NemID adgang, så var “kunderne” flygtet skrigende fra DanID over til den leverandør der kan levere varen.

    Læs bla. om Poul-Henning Kamp siger om sagen: http://www.version2.dk/blog/keep-it-simple-nemid-54560
    Skræmmende rigtigt. Er det tegn på inkompetence ?

  5. NemID er den støtste nyskabelse i det danske samfundi i dette årtusinde – ingen andre steder i verden har man kunnet etablere et sådant samarbejde og opnå en kritisk masse, hvor systemet reelt bliver brugt.
    At forlange at staten skal tilbyde flere sideordnede autentifikationssystemer vil koste det danske samfund et kæmpebeløb (der skal ca. 11 mio. brugere til at holde et system kørende i økonomisk forsvarlig stand, hvilket vi selvsagt næppe kan mønstre i Danmark).
    Hvis man er utilfreds med en tjeneste, fx sin bank, må man vælge en bank, der bruger NemID og som tillige har en nødløsning, der iværksættes, når systemet undtagelsevist er nede. På dette område er specielt staten nok lidt bagud i forhold til bankerne.
    Faktisk underer jeg mig over, at modstanderne mod NemID ikke hellere brugere deres kræfter på at skabe standarder, så alle platforme kan køre Java – det er ren chikane at de store IT-giganter spænder ben for hinanden. Det vil reducere samfundenes omkostninger og ikke øge dem ved at udvikle paralelle systemer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *